Edukacja szansą na lepsze jutro
„Edukacja szansą na lepsze jutro” nr FELU.09.02-IP.02-001/24
Lider : Edukacyjna szansa AZIRO
Partnerzy:
LINGO szkolenia i projekty
Bialskopodlaska Lokalna Grupa Działania
Fundacja Legars
Projekt realizowany jest w okresie 2025-03-01 - 2026-01-31 r.
Celem projektu jest Poprawa sytuacji na rynku pracy 45 os. (35K, 10M) - ubogich pracujących oraz osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych, cywilnoprawnych, w tym zwiększenie dostępu do stabilnego zatrudnienia, znalezienia miejsc pracy, lepszej jakości zamieszkania na terenach rewitalizacyjnych gm. Miedzyrzec Podlaski. (pow. bialski, woj. lubelskie),poprzez przeprowadzenie procesu aktywizacji zaw. w zakresie podniesienia ich kwalifikacji/kompetencji oraz doskonalenia zawodowego
W ramach Projektu zaplanowano następujące formy wsparcia
1.Diagnoza sytuacji zawodowej, przygotowanie i monitoring realizacji IPD
Przeprowadzona zostanie kompleksowa diagnoza i opracowanie Indywidualnego Planu Działania IPD(8h/U). Zaproponowane formy wsparcia będą kompleksowe, w pełni odpowiadać będą na zdiagnozowane indywidualne potrzeby UP, aby proponowane wsparcie odpowiadało indywidualnym predyspozycjom UP i bazowało na ich dotychczasowym doświadczeniu zawodowym i umiejętnościach. UP otrzymają oferty wsparcia, wynikające z przeprowadzonej diagnozy potrzeb szkoleniowych lub walidacyjnych i możliwości doskonalenia zawodowego, obejmujące formy pomocy, które przyczynią się do poprawy ich sytuacji zawodowej.
2.Szkolenie radzenia sobie ze stresem
Tematyka zajęć: ograniczanie stresu i radzenia sobie z nim, zarządzanie emocjami i budowania relacji z innymi, skuteczne techniki relaks, podejście do sytuacji .kryzysowych, rozwijanie empatii i inteligencji
3. Trening asertywności
Tematyka: asertywnie budowanie relacji, proszenie o pomoc, angażowanie członków rodziny w pomoc w gospodarstwie domowym, dawanie sobie prawa do bycia sobą, bez strachu o ocenę innych, nauczenie dzieci stawiania granic oraz szanowania siebie, komunikowanie się konstruktywnie z partnerem i współpracownikami.
4. Trening autoprezentacji
Tematyka: poznanie technik autoprezentacji i ich wykorzystywania w codziennym życiu; jak pokazywać swoje mocne strony, omówienie sposobów komunikacji: werbalnej i niewerbalnej, komunikacji interpersonalnej, zasad pozytywnego kreowania wizerunku (w tym makijaż, ubiór), omówienie powszechnie istniejących stereotypów płci oraz dyskryminacji OzN i sposoby ich przełamywania. Budowa i podtrzymywanie poczucia własnej wartości. Praktyka wzmacniania fundamentu pewności siebie i spójnej autoprezentacji, samoocena i osiąganie sukcesu w budowaniu wizerunku, realistyczny obraz siebie – jaki jest i dlaczego lepiej oprzeć autoprezentację o taki obraz? Rola pierwszego wrażenia i prawidłowości jego tworzenia. Ubiór – znaczenie wyglądu zewnętrznego. Odpowiednie dobranie stroju na poszczególne okazje.
5.Szkolenie z zakresu komunikacji interpersonalnej
Tematyka: rola komunikacji w życiu codziennym, elementy skutecznej komunikacji, bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania, techniki aktywnego słuchania, znaczenie empatii w komunikacji, jak udzielać i otrzymywać konstruktywną informację zwrotną, znaczenie mowy ciała, interpretacja sygnałów niewerbalnych, spójność między komunikacją werbalną a niewerbalną, techniki asertywnej komunikacji, asertywne wyrażanie swoich potrzeb i opinii, techniki, rozwiązywania konfliktów. Rola mediacji i negocjacji, strategie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami komunikacyjnymi.
6. Szkolenie z zakresu zarządzania czasem
Tematyka: Podstawy zarządzania czasem: znaczenie zarządzania czasem w życiu codziennym i zawodowym, identyfikacja i analiza indywidualnych nawyków związanych z zarządzaniem czasem, zasady efektywnego planowania dnia, techniki określania celów (SMART), krótkoterminowe i długoterminowe cele, monitorowanie postępów i modyfikacja celów, metoda Eisenhowera (matryca zarządzania czasem), rozróżnianie zadań ważnych od pilnych, zarządzanie wieloma priorytetami, tworzenie harmonogramów i list zadań, wykorzystanie narzędzi do zarządzania czasem (np. kalendarze, aplikacje), techniki zwiększania produktywności (np. technika Pomodoro, blokowanie czasu), identyfikacja głównych rozpraszaczy w pracy i w domu, techniki minimalizowania wpływu rozpraszaczy, sposoby utrzymania koncentracji i motywacji, kiedy i jak delegować zadania, zasady efektywnego delegowania, budowanie zaufania i odpowiedzialności w zespole.
7. Szkolenie z zarządzania finansami osobistymi
Tematyka: znaczenie zarządzania finansami osobistymi w życiu codziennym i zawodowym, analiza aktualnej sytuacji .finansowej, ustalanie realistycznych celów finansowych w kontekście niestabilnego zatrudnienia, tworzenie i monitorowanie budżetu domowego, kontrola wydatków, zwłaszcza przy nieregularnych dochodach, planowanie przychodów i wydatków, uwzględniające okresy o niższych dochodach, strategie oszczędzania dostosowane do os. o niskich i nieregularnych dochodach, wybór odpowiednich produktów oszczędnościowych, podstawy inwestowania i rodzaje inwestycji dostępnych dla osób z ograniczonym budżetem, identyfikacja rodzajów długów i strategii ich spłaty, unikanie pułapek kredytowych i zarządzanie kredytami w warunkach niestabilności dochodów, alternatywne metody radzenia sobie z zadłużeniem, znaczenie długoterminowego planowania finansowego mimo niestabilności zatrudnienia, przygotowanie na nagłe wydatki i tworzenie funduszu awaryjnego, planowanie emerytury w kontekście krótkoterminowych i cywilnoprawnych umów, rozwijanie zdrowych nawyków finansowych.
8. Wsparcie mentalne - konsultacje psychologiczne
Wsparcie emocjonalne i pomóc w radzeniu sobie z emocjami takimi jak lęk, frustracja czy poczucie bezradności. Pomoc w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach zawodowych, tj. budowanie odporności psychicznej, radzenie sobie z konfliktami w miejscu pracy, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Pomoc w procesie podejmowania decyzji, wspierając UP w identyfikowaniu ich wartości, celów i priorytetów, w budowaniu pozytywnego obrazu siebie oraz poczucia własnej wartości niezależnie od sytuacji zawodowej.
9. Wsparcie mentalne - konsultacje coachingowe
Pomoc w opracowaniu strategii rozwoju zawodowego, identyfikacji możliwości kariery oraz budowaniu pewności siebie i motywacji. Wsparcie UP w opracowaniu strategii rozwoju zawodowego ,w realizacji celów zawodowych ustalonych w IPD i pomoc w stawianiu kolejnych kroków. Pomoc UP zwiększyć świadomość ich mocnych stron i wykorzystać je w dalszym rozwoju zawodowym. Pomoc w budowaniu pewności siebie poprzez identyfikację i wykorzystanie osiągnięć oraz pozytywnych doświadczeń zawodowych oraz w określeniu motywacji i zwiększeniu zaangażowania w dalszy rozwój kariery. Pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących rozwoju zawodowego, budowaniu relacji zawodowych i kreowaniu własnej marki osobistej. Wsparcie w radzeniu sobie z trudnościami zawodowymi, takimi jak zmiany w miejscu pracy, konflikty w zespołach, czy trudności w osiąganiu sukcesów zawodowych.
10. Konsultacje z zakresu kariery zawodowej
Pomoc w opracowaniu strategii rozwoju zawodowego, identyfikacji możliwości kariery oraz budowaniu pewności siebie i motywacji. Wsparcie UP w opracowaniu strategii rozwoju zawodowego, w realizacji celów zawodowych ustalonych w IPD i pomoc w stawianiu kolejnych kroków. Zwiększenie świadomość mocnych stron i wykorzystanie ich w dalszym rozwoju zawodowym. Pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących rozwoju zawodowego, budowaniu relacji zawodowych i kreowaniu własnej marki osobistej. Wsparcie w radzeniu sobie z trudnościami zawodowymi, takimi jak zmiany w miejscu pracy, konflikty w zespołach, czy trudności w osiąganiu sukcesów zawodowych.
11. Konsultacje prawne
Wsparcie w zrozumieniu ich praw i obowiązków. Opracowaniu strategii rozwiązywania problemów prawnych oraz udzielanie porad, które pomogą im w codziennym funkcjonowaniu zawodowym i prywatnym. Pomoc w radzeniu sobie z trudnościami prawnymi, tj:
-spory z pracodawcami,
-nieuczciwe praktyki zatrudnienia,
-problemy związane z umowami cywilnoprawnymi.
-średnio 5 spotkania x1h (wsparcie to zostanie dostosowane odpowiednio do potrzeb UP)
12. Pośrednictwo pracy
Pomoc UP w identyfikacji nowych możliwości zatrudnienia, które będą bardziej stabilne lub lepiej płatne. Analiza rynku pracy (propozycja min. 2 oferty pracy). Pomoc w identyfikacji umiejętności i doświadczenia, które mogą być atrakcyjne dla pracodawców dla konkretnych pracodawców. Wsparcie w kwestiach prawnych związanych z zatrudnieniem. Wsparcia w negocjacjach płacowych z obecnym lub potencjalnym pracodawcą, aby uzyskać lepsze warunki zatrudnienia, w tym wyższą pensję lub dodatkowe świadczenia.
13.Szkolenia cyfrowe
Tematyka: podstawy obsługi komputera, podstawy pracy w Internecie i korzystania z poczty elektronicznej, podstawy edytora tekstu, podstawy arkusza kalkulacyjnego, konfiguracja urządzeń mobilnych i ich integracja z komputerami, bezpieczeństwo w sieci: ochrona danych osobowych, rozpoznawanie zagrożeń, tworzenie bezpiecznych haseł, korzystanie z narzędzi do komunikacji (emaile, komunikatory, wideokonferencje), korzystanie z e-administracji i usług publicznych online, zakupy online i ochrona konsumenta.
14.Szkolenia i kursy zawodowe
Efektem kursów/szkoleń będzie nabycie przez UP kwalifikacji lub kompetencji. Kursy/szkolenie będą dobrane indywidualnie dla UP zgodnie z ich predyspozycjami, umiejętnościami i dotychczasowym doświadczeniem zawodowym z uwzględnieniem diagnozy regionalnego/lokalnego rynku pracy oraz zapotrzebowani pracodawców na określone umiejętności. Po zakończonym kursie/szkoleniu UP otrzymają zaświadczenie/certyfikaty potwierdzające uzyskane kwalifikacje lub kompetencje.
15. Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy - poradnictwo grupowe
Tematyka: Tworzenie efektywnego CV i listu motywacyjnego, które będą wyróżniać kandydatów na tle konkurencji. UP dowiedzą się o różnych strategiach i narzędziach, które mogą pomóc im znaleźć odpowiednie oferty pracy, takie jak korzystanie z internetowych portali pracy, sieciowanie, agencje pracy tymczasowej itp. Przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych.
16. Szkolenia ukierunkowane na nabywanie/zwiększanie kwalifikacji lub kompetencji w zakresie zielonej transformacji
Tematyka:
1. Podstawy zielonej transformacji:
- Wprowadzenie do koncepcji zielonej transformacji i zrównoważonego rozwoju.
- Omówienie aktualnych trendów i wyzwań ekologicznych.
2. Gospodarka o obiegu zamkniętym:
- Zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Praktyczne przykłady wdrożeń gospodarki o obiegu zamkniętym w różnych sektorach.
3. Ambicja zerowego zanieczyszczenia:
- Strategie i działania na rzecz osiągnięcia zerowego zanieczyszczenia.
- Redukcja emisji i zarządzanie odpadami.
4. Ekologiczne technologie i innowacje:
- Nowoczesne technologie wspierające zieloną transformację.
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
5. Zarządzanie zasobami naturalnymi:
- Efektywne zarządzanie wodą i energią.
- Ochrona bioróżnorodności i ekosystemów.
6. Ekologiczna świadomość i edukacja:
- Kształtowanie postaw proekologicznych.
- Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i w społecznościach lokalnych.
REZULTATY
• Całkowita liczba osób objętych wsparciem: 55 (27K,28M)
• Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie: 24( 9K,15M)
• Liczba osób objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej
• Jednostka miary: 55(27K,28M)
• Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu: 45(22K,23M)
• Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu:3
Łączna kwota projektu: 886 972,50 zł
Dofinansowanie UE: 798 078,00 zł
Kontakt:
AZIRO Luiza Gallus
10-273 Olsztyn
ul. Jagiellońska 26/3a
501-617-032